Glömde p piller
14.01.2018
Hejsan, jag glömde ta mitt p piller igår (lördag) och kom på det idag (söndag) på eftermiddagen då jag kom på att jag glömt mitt p piller i morse också. Jag hade oskyddat sex i onsdags så nu är jag super rädd för att vara gravid? Är det stor risk att jag är gravid och vad ska jag göra nu? anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej!
Oavsett, så är nog risken yttepytteliten, men det beror nog lite på var i kartan du var. Om du var närmare mitten, alltså då när du egentligen borde ha haft ägglossning om du inte skulle äta p-piller, så är risken en liten aning större. Men den är ändå alltså jätteliten, eftersom spermier inte lever så många dygn och du i så fall (pga det missade pillret) skulle ha haft ägglossning tidigast söndag-måndag. Att du glömde med x antal timmar på söndag igen så kan också påverka sannolikheten att du får ägglossning, kanske idag, så därför är det viktigt att ni använder kondom ifall ni skulle ha sex nu fram till och med nästa mens.
Det skulle inte ha hjälpt om du hade tagit ett dagen-efter-piller eftersom det var förra onsdagen du hade sex och de bara har en chans att funka i högst 3 dygn efteråt, så tänk inte på det nu.
P-piller är inte 100% men även när man slarvar med dem, så är de mycket säkra, eftersom man vanligtvis har en hel del hormoner av dem redan i kroppen. Att det varnas för att skyddet inte är lika säkert när man glömt något piller betyder inte att man genast kommer att ha ägglossning, utan bara att möjligheten finns. Enligt Pearl-index, så blir 0,5 kvinnor av 100 som äter p-piller under ett helt år gravida ändå, och om man räknar med de som kanske slarvat någon gång, så är det ändå bara 1,5 p-pilleranvändande kvinnor av 100 som blir gravida på ett helt år. Och då har man ju alltså inte sex bara en gång under det året heller. Så du är nog väldigt trygg.
Skulle det ändå mot förmodan vara så att mensen är lite underlig eller blir försenad, så tar du ett graviditetstest en vecka efter att du borde ha fått mens. Håller tummarna för dig <3
Kram, Liselott