Gravid?
08.01.2018
Hej, under sex gled kondomen av och lämnade inuti mej, han märkte det inte direkt men ganska snabbt, så vi tog en ny kondom. Var inte så orolig i stunden, men i efterhand började jag fundera på saken och kom fram till att det är bättre att vara safe than sorry, och tog ett akut p-piller. Då jag läste bipacksedeln märkte jag att det inte hjälper om man redan haft ägglossning, vilket jag borde ha haft. Idag morse började jag må så dåligt att jag till och med spydde, och funderar om det kan vara morningsickness och att jag är gravid. Det hände alltså vid nyår, och om man räknar från senaste mensen har det nu gått över tre veckor, och jag borde få mens i helg. Jag vet egentligen inte vad min fråga riktigt är, för jag vet ju att det är möjligt att jag är gravid, visst? Men sen tänker jag på samma gång att det var så kort stund, så chansen är väldigt liten, är den? På någon nivå har jag accepterat att jag möjligtvis är gravid, men på samma gång är det det sista jag vill just nu. Jag försöker att inte stressa över det för mycket eftersom mensen då kan bli försenad, och orsaka ännu mer stress, men det är svårt. Jag vill inte ta ett graviditetstest riktigt ännu heller eftersom det kan visa fel. 18npreggo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej 18npreggo!
Ursäkta att du fått vänta lite på svar, frågor av den här typen brukar vi svara på så snabbt som möjligt för att slippa onödig oro, men här är pintjockt av sjukskrivningar, jullov och nyrekryteringar nu, så vi har lite mycket nu. Men har du tagit ett graviditetstest än? Om inte, så borde det absolut visa korrekt nu (ifall du borde ha fått mens i helgen). Graviditetstest kostar ju knappt något alls och finns på närmsta matbutik, så det i sig är ju ingen stor grej att köpa och ta. Jag tvivlar dock hårt på att någon liten spermie från en eventuell försats (som troligen ändå torkats av mot första kondomen eller kläderna före) ska lyckats med det svåra uppdraget att ta sig förbi den första kondomen, genom den fientliga miljön i slidan och upp i livmodern/äggledaren. Och om du redan haft ägglossning (ägget är befruktningsbart ungefär ett dygn), så kanske det inte ens väntade något ägg på spermien där. Risken är nog yttepytteliten, men det skadar inte att ta ett graviditetstest i alla fall, eller hur?
Håller tummarna! Kram, Liselott