Gravid???
22.01.2018
Hej! Jag har gått på ppiller sen några månader tillbaka och jag och min pojkvän jar slutat anvönda kondom efter att jag ätit pillerna i 3 månader. Förra månaden flyttade jag min mens genom att sluta mitt i en karta, och fortsatte efter en vecka äta igen på kartan. Är det någon chans att jag kunnat bli gravid veckan efter menspausen? Eftersom jag slutade mitt i en karta och inte i slutet av en karta? Jag äter mina piller samma tidpunkt varje dag och är ganska nogrann med det. Jag har aldrig glömt ett piller, men denna gång ville jag flytta mensen med flit så jag slutade mitt i kartan en vecka. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.01.2018
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Man kan nog flytta på mensen på just det sätt du beskrive, men ett bättre sätt att flytta på mensen är att äta två kartor i sträck utan att ta paus. Risken i ditt fall är att hormonnivån inte hinner byggas upp tillräckligt innan man tar pausen. Men i ditt fall åt du ju pillren två veckor innan pausen (?) och hade sedan inte oskyddat sex förrän dag 5 på den nya kartan, så det borde vara ok.
Skulle din mens bli sen nästa gång eller inte komma alls så tycker jag att du skall testa dig för att vara på den säkra sidan, men i övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig.
Om du behöver flytta mensen flera gånger så tycker jag att du istället skall äta två kartor ihop, så är det mindre krångel.
Kram
Tessi