Gravid?
11.03.2022
Hej!
Jag äter p pillrena dienorette och blir just klar med min fjärde karta. Jag har alltid fått mens efter att jag har tagit två placebopiller, vilket för mig är en fredag. Jag brukar ha mensvärk redan på morgonen och mensen brukar komma på dagen. Jag borde få mensen idag, men den har inte kommit ännu och jag har inte känt någon värk heller. Kan det vara så att jag är gravid, fastän jag har tagit pillrena som jag ska? Är väldigt stressad just nu, kan det vara orsaken till att mensen inte kommer? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2022
Hej,
Du kan nog vara lugn. Om du har tagit dina piller som du borde så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle göra sitt jobb. Du har trots allt ätit pillren så kort tid att det är helt rimligt att det kan förändras, men de3t kan ju också variera från gång till gång hur mycket man blöder och när blödningen kommer. Det finns också kvinnor som slutar blöda helt då de äter p-piller och det innebär ändå inte att det skulle vara någonting som är fel.
Så stressa inte. Om mensen inte alls dyker upp så kan du göra ett graviditetstest bara för att vara helt säker, men om du vet att du har tagit pillren som du borde så kan du slappna av och bara vänta på mensen.
Kram,
Tessi