GRAVID???
23.04.2023
Hej! Jag låg med någon idag, jqg tog mitt ppiller precis innan vi låg, och nu har jag också tagit ett dagen efter piller, men det visar i min menskalender att jag ska få ägglossning om 5 dagar och jag undrar om dagen efter pillret kommer ha någon effekt.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
26.04.2023
Hej,
om du tagit dina p-piller som du ska och inte glömt nåt den senaste veckan, så behöver du inte ta dagen-efter piller! Om du glömt mycket så är det bra att ta ett, och i detta fall gjorde du det. Det kan hjälpa att skjuta fram ägglossningen lite, om man tagit det inom 72h. Bra om du tar ett graviditetstest om ca 3 veckor för att säkerställa att du inte är gravid! Försök komma ihåg dina p-piller så slipper du vara orolig! Om du glömmer mycket kan du alltid byta till något annat preventivmedel som du inte behöver komma ihåg varje dag!
Kram!
Malin