Gravid, antibiotika?
20.01.2025
Hej!
Jag har för en vecka sedan slutat ta anitbiotika och jag undrar nu om jag kan va gravid eller om de bara e symtomen av antibiotikan. Känner illamående nu som då, speciellt då jag äter. Känner också minskad aptit även inför mat jag annars gillar. Mer info i rutan. Mk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2025
Hej,
Det kan absolut vara antibiotikan som gör att du mår illa. Man tänker ofta på antibiotikakurer som "småsaker" men man skall komma ihåg att en antibiotikakur påverkar hela kroppen en ganska lång tid framöver, och att den även dödar många av de bra bakterierna som vi skall ha i kroppen. Därför är det ganska vanligt att man upplever t.ex. illamående, diarré o.s.v. i amband med och efter att man har ätit antibiotika. Du kan testa att äta mjölksyratabletter som du kan köpa från apoteket som förhoppningsvis kan ordna upp ditt illamående.
Med tanke på det du skriver i hemliga rutan så är det faktiskt inte så lätt att ge något säkert svar. Det är osannolikt - men går inte heller att utesluta eftersom vi inte vet när ringen försvunnit. Jag tycker att du skall testa dig för att vara säker, för om du skulle vara gravid så skulle det synas på testet. Som sagt, osannolikt men inte omöjligt.
Kram,
Tessi