Gravid på en natt?
07.03.2018
Jag undrar att om jag t.ex skulle ha sex idag och få mens imorgon, betyder det då att jag inte är gravid? "Hinner" man bli gravid på en natt typ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2018
Hej.
Att bli gravid innebär ju att en äggcell befruktas av en spermie, så ja - du "hinner" bli gravid på en natt. I princip är det ju osannolikt att du skulle ha ägglossning dagen före du får mens, men det kan man inte heller veta - eftersom kroppen inte är en maskin. Det är möjligt att ha ägglossning när som helst under en cykel - också under själva mensen. Och det är därför du ALDRIG kan lita på t.ex. en preventionsapp på telefonen eftersom en app omöjligt kan veta om när du har ägglossning.
Man kan känna sin kropp hur bra som helst, och kan ha haft regelbunden ägglossning i alla år, men så plötsligt sker det en extra ägglossning alldeles oväntat. Så vill du vara säker så skall du ALLTID skydda dig.
Kram
Tessi