Gravid? Tecken?
15.01.2018
Hej.
Jag undrar vilka sorters tecken som kan uppstå för graviditet nu när jag går på pillret Gestrina. Jag tar mitt piller varje dag samma tid, kan hända nån gång ibland att jag tar den 1 h sent eller så på grund av sport. Men det är väldigt sällan. Jag hade blödningar i början men har de inte längre, inte mens heller. Så jag undrar vilka tecken som kan uppstå?
Och hur säkert är pillrena? Behöver jag vara orolig. Jag blir lätt orolig, som nu har jag ömma bröstvårtor. Om det betyder något? Och har flytningar som dock ibland kan vara ljus ljus bruna. Är det något tecken eller är det något jag ska vara orolig över?
Hjälp mig snälla! Scared99

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.01.2018
Hej Scared99!
Nej vännen, du behöver inte vara så orolig för att du ska ha blivit gravid trots att du äter Gestrina helt enligt bruksanvisningen (att det kastat med en timme någon gång är ingen fara, så länge man håller sig under 12 timmar). Men att du är orolig förstår jag absolut, eftersom du inte alls är ensam om att ändå oroa dig, fastän du vet att du borde vara mycket säker mot graviditet. Det är något med oss tjejer och oönskad graviditet, de allra flesta av oss är mer eller mindre oroliga, åtminstone i något skede men ofta under hela vår fertila tid. Kanske beror det på att det egentligen rätt nyligen i historien blivit okej att få oplanerade barn tex utanför äktenskapet och möjligheten att göra abort är inte många årtionden gammal här. I årtusenden har nog tjejer varit rädda för att bli gravida vid fel tidpunkt på något vis, så kanske dröjer sig oron ändå kvar. Såklart kan det även bidra att, trots att man har alla möjligheter att skydda sig, så önskar de flesta av oss ändå att vi aldrig skulle bli tvungna att göra valet abort eller inte.
Minipiller har i allmänhet ett Pearl-index på 2-6. Det betyder att om 100 kvinnor äter minipiller i ett års tid (och har en massa sex under det året), så blir 2 av de som använt minipiller helt enligt bruksanvisningen ändå gravida under det där året. Om det är 100 kvinnor som slarvat lite, så blir 6 av dem gravida. Så minipiller är ett rätt bra skydd, men visst är tex hormonspiral och p-stav säkrare. Som jämförelse blir 3-14 av de 100 som använt kondom istället ändå gravida under ett år. Att kombinera de två, minipiller och kondom, brukar därför rekommenderas om man önskar känna sig riktigt, riktigt säker - eftersom sannolikheten att de båda två ska fejla samtidigt är i princip lika med noll.
Däremot är det svårt att veta om man blivit gravid medan man äter minipiller - annat än att ta ett graviditetstest då, såklart. I bipacksedeln (lappen i lådan, kan även läsas här) står det bland annat att många tjejer som använder Gestrina inte har någon mens alls, och att mensen är försenad eller lämnar bort brukar ju vara det vanligaste symptomet på graviditet. Där står även att bröstspänningar är en av de vanligare biverkningarna av minipillret, så därför kan man kanske inte lita på det symptomet heller. Det enda sättet är alltså att ta ett graviditetstest när du känner dig osäker - men tack och lov finns de ju numera på närmsta matbutik i skönhetsproduktshyllan bredvid kondomerna och de kostar bara som ett par godispåsar. Bättre att ta ett "i onödan" och slippa oron, tycker jag.
kram, Liselott