Gravid trotts mens?
15.01.2024
Hej!
För 1,5 månader sen hade jag oskyddat sex och 2 dagar efter fick jag min mens(1 vecka för tidigt). Sen nästa månad hade jag också mens som vanligt men efter 2 veckor fick jag mens igen. Vad kan detta bero på, borde jag vara oroligt. Aldrig hänt tidigare och har haft mens i 7 år.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.01.2024
Hej,
Du har säkert hört att det är vanligt att mensen kan vara oregelbunden. Oftast hör man det då man talar om unga tjejer vars mens nyligen har börjat men det finns inte heller någon regel som säger att bara för att mensen tidigare har varit regelbunden att den alltid skulle fortsätta vara det. Då man tar i beaktande  hur många olika faktorer som spelar in i hela menscykeln och kvinnans hormonproduktion så är det egentligen mer överraskande att mensen kan vara regelbunden överhuvudtaget.
Ibland kan det spela en roll att man har stressat, att man har ätit eller sovit annorlunda, att man har tränat mer eller mindre än tidigare eller att man är nyförälskad - men andra gånger hittar man inget samband alls som förklarar varför mensen plötsligt börjar bete sig konstigt. Men i de allra flesta fall ordnar den upp sig av sig själv och det beror sällan på att någonting skulle vara "fel".
Med tanke på att du nu har blött flera gånger sedan du hade oskyddat sex så är det osannolikt att det skulle bero på att du är gravid. (också med tanke på att det mest förekommande är att man inte blöder då man är gravid.) Det du kan fundera över är t.ex. sannolikheten att du skulle ha en könssjukdom, eftersom vissa sexuellt överförbara sjukdomar kan orsaka menstruationsrubbninigar,  blödningar eller blodblandade flytningar. Om du vet att du har haft oskyddat sex och inte är helt säker på om din partner är frisk så är det alltid bäst att gå och testa sig. Det är inte alla könssjukdomar som ger symtom och därför är det t.ex. många bärare av klamydia som inte vet om att de har det, och det är ju därför det sprids eftersom det inte alltid "syns" eller märks. För att testa dig kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemkommun.
Kram,
Tessi