Hjälp!
07.11.2023
Jag ska börja med minipiller när min mens kommer men är så rädd. Hur är det om det fungerar inte som det ska va? Och hur ska man vet om man blir gravid om man använder minipiller för dom sa att man får inte mens på minipiller. Om jag slutar med den när min mens kommer igång igen? Hjälp ja vill ha svar! Jag vill ha svar!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2023
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Minipiller är ett alldeles säkert skydd bara du tar dem enligt anvisningarna, dvs ett piller varje dag vid samma klockslag. Och bara du inte glömmer bort att ta dem så behöver du inte oroa dig över att de inte skulle fungera.
Jag vet ju inte vilken sorts minipiller du har fått, men de fungerar ganska på samma sätt. Du börjar med den första tabletten på mensens första dag, och tar sedan ett piller om dagen tills kartan är slut. Då kartan är slut börjar du nästa dag på en ny karta, oavsett om du har fått någon blödning eller inte. Det är sant att många tjejer inte alls får någon blödning medan de använder minipiller - men det gäller inte alla. Vissa kan få mellanblödningar, dvs de blöder lite mitt under en pågående karta, men det betyder inte att pillren inte skulle fungera som det ska och man skall fortsätta ta sina piller även om det skulle komma mellanblödningar. Oftast brukar mellanblödningarna upphöra då kroppen har vant sig vid pillren, och det brukar ta ca 3 månader.
Mensen brukar komma tillbaka inom ett par månader efter att man har slutat äta minipiller. För vissa blir mensen genast regelbunden igen medan det för andra kan ta längre. Men just nu är det enda du behöver fundera på att vänta på din mens och att sedan komma ihåg att ta ett piller om dagen och alltid vid samma tid.
Du kan alltid kontakta preventivrådgivningen om du har frågor.
Kram,
Tessi