Kan jag börja med minipiller efter dagen-efter-piller?
15.01.2018
Hej!
Jag var tvungeb att ta ett Norlevo piller då vårt skydd inte fungerade som det skulle vid samlaget. Nu väntar jag på en blödning eller mens. Min fråga är om det räknas som mens eller om det bara är en mellanblödning? Jag skulle nämligen börja med minipiller (desogestrel) denna menstruation. Så kan jag börja med minipillren då jag får blödningen/mensen eller skall jag vänta tills nästa månad då det stabiliserats sig?
Tack för svar! En nyfiken en

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.01.2018
Hej En nyfiken en!
Det finns flera minipillersorter som heter Desogestrel och flera andra minipillermärken som innehåller desogestrel, tex Gestrina, så nu kunde jag inte kolla exakt vad ditt märkes minipillers bipacksedel säger om huruvida man kan börja med minipiller direkt efter att ha använt akut-p-piller. Här ser du FASSs lista på dem . Men sedan kollade jag ett par av dem och konstaterade att nehhe, de säger inte om man kan börja med minipiller efter akut-p-piller och om blödningen då räknas som mens!
Men jag ringde vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi, som egentligen är på ledigt, och hon tyckte så här: den vanliga orsaken till att man påbörjar första p-piller- eller minipillerkartan den första mensdagen är för att man ska veta att man inte är gravid. Så huvudsaken skulle ju vara då att du vet att du inte ändå blev gravid, trots akut-p-pillren, så ta ett graviditetstest 3 veckor efter att du tog akut-p-pillret. Det ska du ju hursomhelst göra efter att ha använt akut-p-piller. Har du fått en tömningsblödning av akut-p-pillren före det, så är såklart risken liten att du ska vara gravid, men lita ändå mer på graviditetstestet. Det är ju inte alla som får en tömningsblödning efter att ha använt akut-p-piller heller.
Sedan tycker hon nog att det är bättre att vänta på nästa "riktiga" mens än att räkna tömningsblödningen som en mens. Överlag brukar ju akut-p-piller rådda till menscykeln och hormonerna, så det skadar ssäkert inte alls att annars också ge dem lite tid att normalisera sig före du börjar påverka menscykeln igen med minipillerhormonet. Men det var alltså hennes åsikt.
kram, Liselott