Känner mig ensam
24.04.2023
Hej! Idag hade jag sex och vi hade det utan kondom. Jag tar ppiller men tog då gårdagens piller innan vi hade sex. Han kom i mig och nu samma morgon köpte jag ett dagen efter piller (levonna eller nått sånt). Jag brukar ganska ofta hoppa över min mens med ppiller men hade mens förra helgen. Nu när jag kollade min Flo app visade det jag ska ha ägglossning om 5 dagar. Jag har tagit mina ppiller sedan min senaste mens bara att jag missade då det ena. Och nu åkte jag hem till min hemkommun i två dagar och märkte när jag kom fram att jag glömde mina ppiller. Jag är otroligt rädd att bli gravid. Jag har gråtit hela kvällen. Jag och mina föräldrars relation är bra men vi pratar aldrig om sex eller liknande. Jag har kollat videor om aborter och har bara gråtit hela tiden. Han jag hade sex med är inte min pojkvän utan kk. Men jag känner mig bekväm med honom. Om jag skulle bli gravid vet jag inte vem jag ska prata med, jag vill inte prata med mamma. Jag känner mig dum. Har så ångest över detta. Jag och min kk pratat dock nästan aldrig utan bara om vi ska ses, men jag vet att om det är kris om någonting sånthär så skulle jag kunna skicka till honom. Tror ni jag är gravid?? jag har satt in i min kalender att jag ska ta ett graviditetstest om en månad. Är livrädd.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.04.2023
Hej,
Jag förstår att du är jätte orolig! Ingen fara! Du har gjort PRECIS det du ska göra, alltså tagit ett dagen-efter-piller. Och om en månad tar du ett graviditetstest, precis som planerat! När du igen kommer tillbaka dit där dina p-piller finns börjar du direkt med dom igen och kommer ihåg att använda extra skydd(kondom) de första 7 dagarna från den nya startdagen. Så fortsätter du med dem som vanligt och efter de första 7 dagarna kan du igen lita på att skyddet är som det ska och du kan lämna bort kondomen om du så önskar. Om du upplever att dina p-piller är svåra att komma ihåg kanske du ska använda något annat alternativ, kanske p-ring eller p-plåster som du mer sällan behöver minnas? Den som skrev ut p-pillren kan hjälpa dig med bytet!
Ta några riktigt djupa andetag. Orostankarna kommer såklart finnas fram till graviditetstestet och jag kan inte med säkerhet svara på om du kunde vara gravid, men sannolikheten är väldigt liten! Du har även gjort precis det du kan göra! Kom ihåg att du inte är ensam, och om det är så att du behöver prata med någon så kan du alltid vända dig till kuratorn på er skola, eventuellt skolsköterska om det finns en sån. De har tystnadsplikt och kan svara på dina frågor! Jag lovar dig att allting kommer ordna sig!
Kram!
Malin