Konstant orolig
01.03.2018
Hejsan. Jag har just börjat ha sex med min pojkvän. Vi har andvänt kondom varje gång förstås. Men mitt problem är att jag är heeela tiden rädd för att jag ska bli gravid. Tycker det är väldigt jobbigt eftersom jag vill kunna ha sex med honom utan att hela tiden stressa o. Vara rädd för oönskad graviditet. Vad ska jag göra och hur kan jag lugna ner mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej.
Ja, rädsla för graviditet är en stor glädjedödare då det handlar om att kunna njuta av sex. Det bästa alternativet är ju att använda skydd, dels kondom som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar, men beroende på hur mycket du stressar så tycker jag att det skulle vara ett bra alternativ med t.ex. p-piller, p-ring eller spiral. Om du använder både ett hormonellt preventivmedel och kondom så är du nog absolut så säker som du kan bli, och då kanske du kan slappna av och bara njuta.
Det finns ju ingen som kan tvinga dig att använda hormonella preventivmedel om du inte vill det själv, men om du är nyfiken på att testa så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen (familjeplaneringen/mödrarådgivningen) i din hemkommun så får du diskutera med barnmorskan om vad som skulle vara rätt alternativ för just dig.
Sex är absolut trevligare om man kan slappna av och njuta av stunden.
Kram
Tessi