Måste jag ta akut p piller? Akut svar
15.01.2025
Hej bästa ni! Jag hade sex med en kille igår och idag vi använder både kondom och p piller. Men idag Andra gången vi har sex kom han i kondomen in i mig. jag är så orolig om jag ska va gravid. Men kondomen var hel gjorde en vatten ballongtest men vatten kommer inte ut så det betyder att det har inte spruckit.
Han sa att jag ska inte va orolig för att han använder kondom och jag äter p piller. Har aldrig glömt eller missat piller men tog jag det ibland 5 timmar sent eller 8 timmar sent.
Vi använder kondom hela samlaget
Min fråga är måste jag ta akut p piller? Orolig tjej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.01.2025
Hej!
Du behöver verkligen inte oroa dig. Både p-piller och kondom är effektiva och trygga preventivmedel. Du är skyddad mot graviditet även om du endast skulle använda ett av dessa alternativ. Du kan därför vara helt säker på att du inte är gravid när du använt båda.
Tänk också på att människor som aktivt försöker skaffa barn ofta får försöka en god stund (ibland flera år) innan dom lyckas bli gravida. Det här betyder såklart inte att man ska sporta med oskyddat sex med jag vill bara att du ska vara medveten om att man inte blir gravid helt hur som helst och när som helst.
Spermier är inga magiska superfrön som kan ta sig genom en kondom. Dom har heller ingen effekt om du äter p-piller. Därför kan du vara helt lugn om du använder något av dessa preventivmedel. Du behöver heller inte stressa över att han måste dra sig ur dig ifall ni använder skydd.
Akut p-piller tar man endast om man haft helt oskyddat sex eller ifall kondomen av någon orsak spruckit (något som händer extremt sällan). Eftersom du använder p-piller har du inget behov av ett akut p-piller även om han får utlösning inuti dig utan kondom. Du är redan skyddad mot graviditet!
Jag får bilden av att du känner extremt mycket oro kring sex och graviditet. Jag får också känslan av att du har en aningen felaktig bild av hur preventivmedel och befruktning fungerar.
Om preventivmedel som kondom och p-piller inte var trygga och effektiva skulle vi inte rekommendera att människor använder dem. Skulle dom endast fungera ibland skulle vi också ha mycket fler graviditeter och mycket mer barnafödande i det här landet än vad vi har idag.
Preventivmedel är till för att helt och hållet skydda mot graviditet! Inte för att endast minska oddsen för att bli gravid.
Jag tror det skulle vara bra om du fick kontakt med någon som du skulle kunna prata med om din oro och dina funderingar. Någon som kan förklara ur allting fungerar och svara på dina frågor så att du kan känna dig helt lugn och trygg när du har sex. Du kan vända dig till t.ex. familjeplaneringen, ditt lokala hvc eller om du går i skola får du gärna prata med din hälsovårdare.
Kram <3
Rosanna