Mellanblödning
02.01.2023
Hej! Jag har haft mellanblödning sedan julafton, inga rikliga mängder men har använt trosskydd. Började äta azalia 8.12 och har inte haft några andra biverkningar än lite blödning. Så jag undrar ifall det ör normalt eller om jag skulle behöva ta kontakt med en läkare. Jag har beräknad mens runt den 7.1 men undrar ifall mensen kommer utebli eller om den kommer fortsätta som den brukar. Har även haft sex utan kondom men tagit mina piller som jag ska, men finns det risk att jag ör gravid och därför blöder?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2023
Hej,
Det är inte alls ovanligt att det tar tid för kroppen att vänja sig då man börjat med ett hormonellt preventivmedel, och kanske i all synnerhet då man börjar med minipuller. Så ungefär en av tio tjejer kan i början uppleva mellanblödningar eller att blödningarna lämnar bort helt. Det är ingenting du behöver oroa dig över och det påverkar inte skyddet mot graviditet så länge du tar dina piller som du borde.
Jag förstår att det kan kännas irriterande att hela tiden ha mellanblödningar men sannolikt kommer de att upphöra då din kropp vänjer sig. Tyvärr finns det ingen som kan säga när de kommer att sluta, och huruvida din blödning kommer att komma då den "borde" göra det, utan det får man helt enkelt följa med och se. Men så länge du tar dina piller regelbundet så är du skyddad oavsett.
De flesta biverkningar man upplever i början är övergående, men man brukar säga att man skall fortsätta i minst tre månader eftersom de flesta temporära biverkningar hinner gå över under den tiden. Så ge din kropp lite tid att anpassa sig. Men om du oroar dig så kan du alltid ringa till preventivrådgivningen som påbörjade dina piller om fråga om råd.
Kram,
Tessi