Mellanblödning?
24.12.2022
Hej! Jag började äta azalia 8.12 och tog 14.12 pillret exakt 27h efter den förra. Men har tagit dom andra som man ska. Jag och min pojkvän hade sex utan kondom 23.12 och idag 24.12 så har jag en liten blödning. Finns det risk att jag är gravid eller är det en mellanblödning, har inte haft några biverkningar hittills av pillren. Fick mens 7.12 men började äta pillren 8.12 cirka 14h efter att mensen börjat. Studerande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2022
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som om du har tagit dina piller precis som du ska. Som du vet är det viktigt att du tar pillren vid samma tid alla dagar, men att man en dag tar ett piller tre timmar senare borde inte påverka skyddet. Så med tanke på detta så tror jag inte att du behöver vara orolig över att du skall vara gravid. Det normala då man är gravid är ju också att man inte blöder alls - inte det att man får mellanblödningar.
Så jag tror att din blödning beror på att din kropp ännu är ovan vid dina nya piller, vilket är helt normalt efter bara en månad. I de flesta fall tar det upp till tre månader innan kroppen har vant sig vid pillren, men även efter det kan det komma mellanblödningar som man inte har väntat sig eftersom kroppen inte är en maskin utan hela tiden påverkas av allting vi gör.
Fortsätt ta dina piller regelbundet och stressa inte mer över detta.
Kram,
Tessi