Mellanpiller
21.01.2024
Hej!
Hur byter man enklast tid på när man tar pillren. Skulle vilja byta från 11.30 till typ 9.00. Äter slinda. Ska jag vänta tills jag börjar på en ny karta och flytta tiden då? ..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2024
Hej,
Eftersom förändringen skulle innebära att du tar pillren tidigare (d.v.s. att tiden mellan två piller blir mindre än 24h) så kan du ändra tiden när som helst. Så du kan börja med det imorgon och efter det ta pillren klockan nio alla dagar. Om det skulle vara andra vägen - att du vill ta pillren senare på dagen så skulle det innebära att tiden mellan två piller blir mer än 24 timmar så då skulle det behöva göras lite stegvis under några dagar för att det optimala skyddet skulle bibehållas.
Kram,
Tessi