Mens
07.10.2023
Hej! Har ätit 7 kartor slinda nu och när jag började med dem fick jag ingen mens före 3:dje kartan, jag åt ihop 4&5 kartan och har ätit nu de gröna pillren på totalt 3 kartor, men har inte fått någon mens. Fick en mellanblödning på andra raden på den här kartan för missade ett piller (har använt skydd sedan 3 raden på kartan före). Kommer det fortsätta med att jag inte får någon mens eller varför får jag ingen mens efter jag pt ihop kartorna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Det är ganska vanligt med Slinda att blödningarna föränrdras. Dels kan det dyka upp mellanblödningar men det kan också innebära att man inte får några blödningar alls. Så i sig är det ingenting onormalt eller oroväckande med det. Men det är jättesvårt att förutspå hur och om du kommer att blöda i fortsättningen, eftersom det är väldigt individuellt och kan påverkas av många "småsaker" i vardagen (t.ex. stress, förändringar i sömn- eller matvanor o.s.v.).
Men så länge du kommer ihåg att ta dina piller enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig över att de inte skulle fungera, och det att du inte får någon mens skall inte tolkas som ett tecken på att pillren inte fungerar. Du får helt enkelt följa med över de kommande månaderna, och om du har frågor så är det bara att ställa en ny fråga eller att kontakta preventivrådgivningen på din hemort så hjälper de dig.
Kram,
Tessi