Mens? Snälla svara
12.01.2024
Hej, mitt mens är alltid regelbundet, men på mens appen står det att ja måsta ha fått mitt mens för 2 dagar sen (10.1), och i december kom 2 dagar sen också. Jag tog gravtest igår rfsu och he visade negativt. Borde jag bara orolig? Är så stressad över det här nu Stressad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Du behöver inte vara orolig. Man blir inte gravid på det sättet du beskriver. För att man skall kunna bli gravid måste spermierna komma in i slidan, och därefter vara tillräckligt livsdugliga för att orka simma upp till livmodern och äggledaren. Dessutom måste det finnas ett moget ägg för spermien att befrukta. Så med tanke på den information du ger så finns det ingen risk för graviditet.
En mens-app är ett bra hjälpmedel för att hålla koll på ungefär när ens mens skall komma, men du skall komma ihåg att appen inte vet någonting om hur just din kropp fungerar utan den är bara ett program på din telefon.
Slappna av och vänta på mensen i lugn och ro. Det finns ingen anledning att stressa.
Kram,
Tessi