Minipiller
26.10.2022
Hej!
Jag undrar hur exakt man behöver ta minipiller.(slinda)
Jag brukar ta min minipiller klockan 13:00 men en gång "missade" jag och glömde bort och tog det 13:40 är det för sent då? Eller hur exakt behöver man äta dem.
Sen var det också som jag tog ett piller 12:30 då jag hade lektion i skolan och ville inte ta dem på lektionen..
Har annars kommit ihåg att ta dem kl 13:00 annars varje dag men undrar hur exakt man behöver ta dem..
//anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2022
Hej,
Eftersom Slinda innehåller endast ett hormon (och inte två som i vanliga p-piller) så är det viktigare att de tas vid samma tid alla dagar för att balansen skall bibehållas. Men det räcker med att du tar dem runt samma klockslag. Med andra ord Gör inte en timme så stor skillnad. Huvudsaken är att det inte kastar flera timmar varje dag. Och strävar du efter att ta dem vid samma tid alla dagar så är det lättare för dig själv att jomma ihåg pillret, och lättare för din kropp att förstå vad som händer.
Ingen panik.
Kram,
Tessi