Minipiller, mens och vikt
11.09.2024
Hej!
Jag har haft otroliga besvär av min mens i många år. Så pass att jag nu också blivit rädd att få tillbaka den för att smärtorna, skakningarna, svetten, skriken och kramperna ibland/ofta under perioder fick mig att missdosera värkmedicin i desperation. Efter någon timmes gråt, skrik och smärtor slocknade/somnade jag. Antagligen en kombination av utmattning, kanske de otroliga mängden medicin också hjälpte till att däcka mig till slut. Jag gick på ppiller ett par år av och an och bytte för ett år sedan till minipiller pga riskerna.
Samtidigt som dessa preventivmedel har varit aktiva har jag också dealat med ätstörningar under större delen av mitt menstruerande liv. Vikten pendlat också av många andra orsaker. Nu senaste åren har jag gått ner ett antal kilon och jag har en misstanke om att jag kanske inte har mens längre pga min vikt. På minipiller har jag ju dessutom inte haft någon blödning eller mellanblödning alls så hag har ju ingen aning. Men vågar påriktigt inte testa vara utan. Men ppiller visste jag ju OM jag hade en liten blödning och isåfall när det skulle ske. Nu är både rädslan för smärta och ovissheten när det skulle ske och OM det skulle vara plågsamt väldigt stressande.
Till min fråga. Är det farligt/dåligt att ta minipiller till trots även om kroppen naturligt inte skulle ha mens?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
16.09.2024
Hej!
Minipillren fungerar precis så; många kan bli helt utan blödningar. Vilket är en god effekt när man som du har så besvärliga symptom vid blödning. Det är inte farligt alls! Det som händer är att livmoderslemhinnan blir tunn, och inte har behovet av att blöda ut. Ibland kan det självklart komma små spotting blödningar, som heller inte är farliga på något sätt utan brukar snabbt gå om igen. Så fortsätt med dina piller! De hjälper dig, det är tacksamt! Var inte orolig.
Kram!