Nuvaring och graviditet
14.02.2018
Hej! Jag skulle ha tagit ut min nuvaring förra veckans måndag, men larmet (i kalendern på telefon) ringde inte av någon orsak, så nu har jag haft den längre än 4veckor. Vad gör jag nu? Skulle fått mens 10de om jag hade tagit ut den i tid, normallång menscykel. Hur stor chans är det med graviditet? Hade senast sex igår och två dagar tidigare. Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2018
Hej.
Om ringen sitter i längre än tre veckor så minskar halten hormoner i den så att den inte ger ett fullgott skydd. Då man märker att man lämnat in ringen för länge så skall man ta ut den, och vänta på blödningen normalt. Sen lägger man in en ny ring vid den tidpunkt som man normalt skulle ha lagt in en, även om det innebär att man inte hinner blöda lika många dagar som "normalt". På detta sätt hinner inte skyddet försvinna, även om man i vissa fall kan få mellanblödningar för att man inte hann "blöda klart" under pausen.
Som jag alltså förstår det så borde du ha tagit ut din ring må den 5.2? Har du tagit ut den nu?
Du har nu två alternativ. Antingen tar du ut den och lägger in en ny genast. Normal skulle du ju ha satt in en ny ring må den 12.2, vilket isåfall lämnar 4 dagar "oskyddad", därför tycker jag att du skall använda kondom under den första veckan. Din nya dag för byte kommer då att bli torsdag i fortsättningen.
Det andra alternativet är att du tar ut ringen nu och väntar tills måndag (19.2) att lägga in en ny. Även i detta fall måste du använda ett tilläggsskydd under den första veckan men då får du behålla måndagen som din "bytesdag" om du är van vid det och det känns lättare.
Eftersom din ring satt inne i mer än fyra veckor så är skyddet inte fullständigt. Det innebär att det sex du haft under de senaste dagarna innebär en risk. I nuläget hinner du ännu ta ett akut p-piller, och eftersom du använder ring så tycker jag att du skall testa dig för graviditet om tre veckor. (om man inte använder hormonella preventivmedel så brukar ju mensen vara ett ganska säkert tecken på att man inte är gravid, men eftersom du har ringar så är blödningarna inte riktigt lika "naturliga", och därför är det säkrast om du testar dig.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Det blir alltid väldigt invecklat att förklara dessa grejer i text, så det skulle vara lättare om jag fick förklara face to face. Men du får skriva in pånytt om någonting blev oklart, ok?
Kram
Tessi