Orolig
27.01.2018
Hej jag har ätit p piller i ungefär 3 månader och jag är 16 år gammal. Idag är det sjätte dagan jag har paus från ppiller eftersom jag har mens just nu, men jag blödde inte så mycket idag då jag hade samlag med min pojkvän och han kom i mig, är jag gravid nu?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2018
Hej.
Eftersom du äter piller så skyddar det dig från graviditet även under din pillerfria vecka. Med tanke på att du har ätit dina piller i bara tre månader så är det också sannolikt att dina blödningar kommer att minska i omfattning. Och som du vet så kan man blöda mer vissa gånger än andra. Det betyder inte att någonting är fel. Så för att svara på din fråga så nej, jag tror inte att du är gravid.
Fortsätt äta dina piller enligt anvisningarna, och följ med hur din mens "utvecklas", men med många piller är det väldigt vanligt att blödningarna minskar, och i vissa fall t.o.m. upphör helt.
Kram
Tessi