P-piller
12.04.2018
Hej. Jag tog sista p-pillret från kartan idag och ska börja med 7 dagars paus imorgon. Jag har haft oskyddat samlag sedan 2 dagen jag börjat använda p-piller. Jag har tagit mina piller ofast på morgonen kl. 6.30-8.00 och har inte tänkt på att verkningstiden är bara 12h. Vi har haft oskyddat samlag oftast sent på kvällen och har överskridit tiden för 12h. När kan jag ta ett test för att få svar på om jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2018
Hej.
Om man äter sina p-piller varje dag vid ungefär samma tid så är man nog skyddad hela dygnet, inte bara 12 timmar utan dygnet runt. Du är ju också skyddad under den vecka du har paus. MEN om man inte tidigare har ätit p-piller så borde man skydda sig med kondom tills man har ätit pillren i en vecka, inte bara 2 dagar som i ditt fall.
De 12 timmarna det står om i bipacksedeln betyder om man glömmer att ta sina piller, och sedan tar pillret mer än 12 timmar för sent, DÅ är man inte skyddad.
Så nu borde din mens (tömningsblödning) komma inom några dagar då du påbörjat pausen. Men om du inte börjar blöda så skall du testa dig så att du inte i värsta fall har blivit gravid under den första veckan då då du borde ha använt tilläggsskydd.  För att vara helt säker så tycker jag att du skall testa dig även om du skulle få en blödning. Men om testet är negativt är det bara att leva vidare.
Och i fortsättningen är du alltså skyddad dygnet runt alla dagar, även under pausen, förutsatt att du tar dina piller alla dagar. Skriv in pånytt om det var någonting i mitt svar, eller med pillren som verkar förvirrande.
Kram
Tessi