P piller
07.06.2022
Jag har tidigare skickat om att mina menser bara blir längre å längre ( senaste var 6 månader lång) jag skulle vilja börja gå på någon sorts p piller eller något annat hormonhalt piller för att kunna leva ett normalt liv men problemet är att jag har migrän med aura och det står att man verkligen inte ska ta något med hormoner i sig om man har det. Jag skulle aldrig våga använda sån där spiral och alla andra liknande preventivmedel som inte använder hormoner verkar bara vara för att förhindra att bli gravid, inte fixa mensen. Jag har också märkt att under de perioder som jag har mens mår jag mycket sämre men så fort de försvinner blir jag normal och glad igen och eftersom jag har det i typ ett halvt år åt gången (blödde inte alls i maj men nu har det börjat igen) så mår jag bara bra en månad i året. Det är så sjukt jobbigt men jag antar att jag bara kommer måsta leva med det nu, eller finns det någon lösning? En typ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Bäst skulle det vara om du kontaktade preventivrådgivningen eftersom de är de mest sakkunniga då det gäller preventivmedel. Du har helt rätt i att man inte skall äta p-piller om man har migrän med aura, så det alternativ som då oftast erbjuds är mini-piller. Skillnaden är att minipiller innehåller vara ett hormon istället för två, det är också mycket viktigare att du tar pillren vid samma tid alla dagar.
Nackdelen med minipiller är att mensen kan bli oregelbunden, och att den i vissa fall försvinner helt - men det finns ingen som på förhand kan förutspå hur de passar din kropp utan det vet man egentligen först då man testar. Med stor sannolikhet skulle minipiller ändå göra att du blödde mindre än du gör just nu (eftersom en del av deras funktion går ut på att slemhinnan i livmodern inte växer sig så tjock). Många av biverkningarna som man kan uppleva i början av användningen (finnar, huvudvärk) försvinner inom de första tre månaderna.
En kopparspiral (d.v.s. en spiral utan hormoner) skulle antagligen inte hjälpa dig, precis som du skriver själv så är det främsta användningsområdet för kopparspiralen att den skyddar från oönskad graviditet - och en stor del av kvinnorna som använder den börjar blöda mer. Och det vill vi ju inte i ditt fall.
Jag förstår att det är tungt att blöda som du gör just nu, så jag skulle råda dig att kontakta preventivrådgivningen och diskutera med barnmorskan kring minipiller. Du förlorar ingenting på att i alla fall höra dig för.
Kram,
Tessi