P piller
11.12.2022
Hej är det en bra idé att börja med ppiller om man har riktigt svår mensvärk/spyr under mensen?
Är lite orolig för nackdelarna: nedstämdhet, blodpropp, viktuppgång osv.
Jag har en vääldigt regelbunden mens annars men det är mensvärken som är problemet.
Kan man bara gå till hälsovårdaren och diskutera om det och sedan få utskrivet ppiller? eller måste man gå på blodprov? Kostar det att använda p piller?
Har inte ännu pratat med min mamma men måste man göra det? Skulle verkligen vilja pröva på men som sagt har jag hört så mycket dåligt om ppiller…
-G

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2022
Hej,
Det är många som börjar äta p-piller just för att minska blödningarnas mängd och för att minska mensvärken. Precis som med alla andra mediciner man tar så finns det biverkningar, men alla känner inte av dem och det är inte alltid så lätt att veta vad t.ex. viktuppgång eller nedstämdhet beror på. Om du tänker på att tjejer oftast börjar äta p-piller som t.ex. 16-17 åringar så är det helt normalt och sanoolikt att man kommer att öka i vikt under de kommande tre åren, och det beror inte på pillren utan på att kroppen utvecklas, det kommer alltså att ske oavsett om man äter p-piller eller inte - för väldigt få vuxna kvinnor har samma kropp som de hade då de var 16-17 år. Samma sak gäller nedstämdhet - ALLA människor upplever perioder då livet känns tyngre och man inte riktigt kan sätta fingret på vad det beror på, och även detta kommer att inträffa oberoende om man äter p-piller eller inte. Nu menar jag INTE att alla biverkingar skulle vara påhittade eller att det inte skulle vara viktigt att följa upp utan bara det att det är mänskligt att försöka hitta samband och att man ibland (inte alltid!) söker efter samband som inte finns. Det är ju bara du själv som kan fatta ett beslut angående p-piller och om det är rätt lösning för just dig. Alternativet är t.ex. att boka tid till en läkare och få utskrivet en mer effektiv värkmedicin som hjälper bättre än receptfia mediciner mot just mensvärk (men dessa är ju inte heller fria från biverkningar.) Risken för blodproppar finns - men risken för en blodpropp hos en gravid kvinna är ca 10ggr högre än då man äter p-piller och ändå är det någonting man inte talar alls om. Det jag menar är alltså att vi inte skall överdriva då vi talar om risker utan istället väga för- och nackdelar mot varandra.
Efter årsskiftet blir preventivmedel gratis för alla ungdomar under 25 i hela Österbotten, så den delen behöver du inte oroa dig över. Och de är gratis i din hemkommun även nu. Olika kommuner har det ordnat på lite olika sätt varifrån man får sina p-piller då man skall börja med dem, och jag är inte helt säker på hur det är i din hemkommun. Därför tycker jag att du kan börja med att gå till din skolhälsovårdare och berätta att du har tänkt börja med p-piller, så kan ni diskutera kring det och hen kan berätta hur de skall användas. Om det skulle visa sig att du måste gå till preventivrådgivningen för att få dem utskrivna så hjälper säkert hälsovårdaren dig och säger vart du skall ta kontakt.
Du är tillräckligt gammal för att själv fatta beslut om denna sak, så du måste inte ha din mammas tillåtelse till att äta p-piller.
Om du ännu är osäker på hur du skall göra så kan du också diskutera den saken med skolhälsovårdaren.
Kram,
Tessi