P-piller
08.10.2023
Hej decibel! Detta är en fråga som jag skulle vilja fråga er. Har någon av er varit/är på p-piller? Och vad är en honest opinion på de? Hoppas detta är okej att fråga! Halloj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2023
Hej,
Tack för din fråga och förlåt att du har fått vänta på ditt svar.
Av oss fyra så har alla i något skede haft någon form av hormonella preventivmedel. Allt från p-piller, p-plåster, p-ringar och minipiller till hormonspiral. Men precis som alla andra brudar så är vi alla individer och olika preventivmedel påverkar oss på olika sätt.
För min egen del kan jag konstatera att jag inte tyckte att p-piller passade mig för jag upplevde att jag blev nedstämd av dem, men det är förstås omöjligt att säga om det berodde på pillren eller på den livssituation jag befann mig i som tonåring. Jag tyckte inte heller om p-plåster medan p-ringarna fungerade bra, likaså minipiller och hormonspiral.
Riskerna som finns med hormonella preventivmedel måste alltid vägas mot "nyttan" av dem. Idag lär vi oss mer och mer om riskerna med att använda hormonella preventivmedel och det faktum att ingen faktiskt vet exakt vilka långtidseffekter de har på kroppen, men samma sak kan sägas om det mesta vi utsätter oss för (ingen vet ju heller långtidseffekter av vape, energidrycker eller användning av mobiltelefon). Men det man vet är att påverkan är väldigt individuell. Vissa upplever inga som helst biverkningar trots att hormonella preventivmedel används i många år - medan andra har tydliga biverkningar som påverkar dem väldigt negativt. Därför är det omöjligt att ge ett kort eller exakt svar på åsikten om dem.
Jag tror att var och en får ta sitt eget ansvar över sin egen kropp. Kolla upp och utbilda sig om hur olika preventivmedel fungerar och försöka fatta det bästa beslutet man kan då det gäller en själv.
Hoppas att det gav dig ett svar på din fråga :)
Kram,
Tessi