P-piller
10.07.2024
Hej! Jag har 4 sockerpiller på min p-piller karta. Behöver jag äta alla 4 om jag börjat med det ena eller kan jag börja på ny karta innan 4 dagar gått?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.07.2024
Hej,
Om du t.ex. vill flytta din mens så kan du göra det genom att hålla en kortare paus (d.v.s. inte äta alla sockerpiller eller helt hoppa över dem). Det man skall komma ihåg är att risken för mellanblödningar ökar och att blödningarna kan bli oförutsägbara då man avviker från det "normala" mönstret. Jag vet att det finns läkare som rekommenderar att man kan äta flera kartor i rad om man inte vill ha bortfallsblödningar så ofta, men eftersom det inte är så det är tänkt att p-piller skall användas så rekommenderar jag inte att man äter flera kartor i rad om det inte finns en god anledning till det.
Så ja, du kan börja på en ny karta nu om du inte vill släppa fram din flödning eller om du vill flytta blödningen. Men som sagt kan det hända att du får mellanblödningar. Fortsätt ändå äta hela den kartan till slut och ta sedan paus (sockerpillren).
Om någonting känns oklart är det bara att fråga pånytt.
Kram,
Tessi