P-piller
07.09.2024
Hej
Jag var till skoläkaren för cirka 4 månader sen och fick p-pillret dienorette eeftersom jag har akne. Och jag har nu använt dem i 4 månader men jag märkte för några dagar sedan när jag läste lappen som kommer med där det står alla biverkningar etc. att det står att det är för kvinnor som testat krämer mot akne och det inte fungerat för dem. Men det har jag inte gjort så nu har jag lite panik, ska jag sluta med dem eller ska jag bara fortsätta. Vågar inte heööer fråga mina föräldrtar föör jag har inte berättat för dem. Men jag vill verkligen bli av med min akne

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2024
Hej,
Du behöver inte oroa dig. I bipacksedeln står uppräknat olika orsaker till att man kan få dessa p-piller utskrivna, men det står också att p-pillren kan skrivas ut av andra anledningar än de som finns uppräknade. De piller du äter har en effekt på akne som kan påvisas även hos kvinnor som tidigare testat andra mediciner (antibiotika) mot akne som inte har gett resultat - men det betyder inte att du äter dem fel bara för att du inte har testat med antibiotikabehandling för din akne. Lita på att personen som skrev ut dem till dig har tagit detta i beaktande. (Det finns ju också kvinnor som får dem utskrivna endast för prevention, dvs helt utan att det skulle ha någonting med deras hy att göra).
Resultaten brukar börja synas 3-6 månader efter att man har börjat använda dem, så det är bara att hålla tummarna för att du snart börjar märka en förbättring.
Kram,
Tessi