P-piller
29.09.2024
Hej de har ju lagat om så att man inte får p-piller från hälsovårdaren längre och måsta ringa ett nummer istället men mina p-piller håller på att ta slut och jag vågar inte ringa jag vet inte vad jag ska säga jag behöver hjälp med vad jag skall säga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2024
Hej,
Många tycker precis som du att det är jobbigt att ringa telefonsamtal och prata om så privata saker med en total främling. Men det du skall minnas är att personen som svarar jobbar med dessa saker alla dagar så för hen är det inget konstigt alls.
Så jag tycker helt enkelt att du ringer till numret du har fått och säger som det är, att dina piller håller på att ta slut och att du är osäker på vad du behöver göra för att få nya. Personen som svarar i telefon kommer då att be dig om ditt namn och ditt socialskyddssignum för att kolla i dina papper vad du har haft för piller. Sedan kommer hen att berätta om du behöver boka en tid eller om receptet kan förnyas per telefon. Antagligen kommer hen att fråga dig hur pillren har fungerat och intervjua dig om ditt hälsotillstånd. I olika kommuner gör man på lite olika sätt, men det som är gemensamt för alla kommuner är att hälsovårdstjänsterna finns till för DIG - så du behöver inte oroa dig över att ringa dit eftersom det är deras uppgift att hjälpa dig.
Så känn ingen press alls, och kom ihåg att det är helt okej att man inte vet hur man skall göra olika saker som man aldrig har gjort förr - för det är inte sådan kunskap man föds med. Om det känns svårt så kan du säkert be din skolhälsovårdare om hjälp med hur du skall gå vidare.
Kram,
Tessi