P-piller
21.03.2025
Varför kan man inte skippa mensen hela tiden nör man använder p piller eller p plåster? Det ör ju inte en riktig mens och på google står det att man kan men ni säger att man inte ska göra det varför? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2025
Hej,
Bra fråga.
Jag kan inte ta något ansvar för det som står på google utan förlitar mig enbart på det som står i bipacksedlarna för de p-piller som frågorna gäller (även dessa finns på Google). Jag vet att det finns läkare/gynekologer som ordinerar p-piller på ett annat sätt, t.ex. så att tjejer som har väldigt kraftig mensvärk eller långa blödningar kan hoppa över mensen genom att äta två eller tre kartor i rad så att hon har mens endast sex eller fyra ggr/år. Men i dessa fall har läkaren tagit ställning till fallet och anser då att fördelen med att hoppa över mensen för den tjejen är större än riskerna som det innebär att inte ha paus. Däremot har jag aldrig hört att någon läkare som skulle ordinera att man skall äta aktiva piller utan avbrott under en längre tid än så. Bara för att det är möjligt att hålla bort blödningen och att det skulle vara mer "praktiskt" innebär inte att det skulle vara det bästa för din kropp.
Jag är ju inte läkare utan hälsovårdare, så jag har inte rätt att ordinera mediciner. Jag har heller ingen utbildning till famaceut eller läkemedelsutvecklare och därmed kan inte jag ansvara för vad som händer om medicinerna inte tas enligt föreskrifterna som finns i bipacksedeln. I flera av bipacksedlarna för p-piller står det att de inte rekommenderar att man äter flera kartor i rad - men att det kan göras om man t.ex. vill flytta sin mens, men att man också då helst skall rådgöra med en läkare. Anledningen till att man inte skall hitta på sina egna ordinationer för hur man äter mediciner är ganska självklar. Man skulle t.ex. inte hitta på en egen ordination med antibiotika eller antidepressiva eftersom man oftast inser att det kan medföra risker - men av någon anledning tas dessa inte riktigt på lika stort allvar då det gäller p-piller. (Samtidigt som nog många tjejer oroar sig över de långsiktiga följderna av att äta p-piller.) De anvisningar som står i bipacksedlarna är det sätt som medicinen är tänkt att användas på för att den skall fungera optimalt. Det är så medicinen är testad, och den nytta/risker som finns uppräknade stämmer för det användningssättet. Med andra ord är det möjligt att biverkningarna (och påverkan) av medicinen är en helt annan om man inte följer dessa anvisningar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med forskningsresultat på vad som händer om man äter sina p-piller utan pauser för bortfallsblödning under en längre tid.
Så för att försäkra dig om att det är tryggt att äta dina piller utan paus för bortfallsblödning så skall du ta upp saken med en läkare, men det är inte någonting som jag kan ta ansvar för, och därför rekommenderar jag inte att man gör det.
Kram,
Tessi