P-piller (BRÅDSKANDE Svara snabbt snälla!!)
25.12.2024
Hej! Jag hoppas ni kan svara så fort som möjligt, för behöver få veta tills Söndag 29.12!!
Jag går på p-piller, Diane Nova för min acne. (Tar också isotretinoin) Har börjat ganska nyligen och är nu på min andra karta någonsin, så det är relativt nytt. Jag ska på resa på lördag (28.12) och borde ha min paus vecka från och med Söndag. Vi ska åka slalom och gå på spa och bada så vill absolut inte blö, tampong är absolut inte ett alternativ, får inte in det, det gör väldigt ont o.s.v. (har skrivit om det förut) Hursomhelst nu undrar jag, kan jag skippa paus veckan och börja på ny karta direkt? Är det tryggt att göra så eller fuckar jag upp nått? Hur ska jag göra?
Att kontakta min läkare är inte ett alternativ heller, hon jobbar som hudläkare och är bara på jobbet typ ett par gånger i månaden… har ingen aning hur jag ska få tag på henne. #villintehamens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.12.2024
Hej,
Helt förståeligt att du inte vill ha mens då du skall på resa. Precis som du skriver så går det att lösa genom att du inte håller någon paus utan fortsätter direkt med nästa karta. Då borde din mens skjutas upp tills den kartan är uppäten och du tar paus. Du frågar om det är tryggt att göra det eller om det kan rådda till någonting och det finns väl inget enkelt svar på det. Jag vet att det finns läkare som rekommenderar att man äter flera kartor i rad om man t.ex. har väldigt kraftiga blödningar eller om man har väldiga smärtor under mens, eller om det som i ditt fall bara är olägligt med mens t.ex. om man skall på semester, så det går att göra och anses tryggt. Nackdelen är att man kan få mellanblödningar, men det är nästan omöjligt att veta på förhand så man måste helt enkelt testa för att veta hur kroppen reagerar.
Så istället för att hålla paus så fortsätter du som sagt på en ny karta. Du kan få ömma bröst eller känna dig svullen, och i "värsta fall" kan du få mellanblödningar, men alla dessa går över senast sen då den kartan är slut och du håller paus. Ta med dig trosskydd för säkerhets skull så är du förberedd om du skulle få mellanblödningar.
Hoppas att ni får en rolig resa!
Kram,
Tessi