P-stav?
28.12.2023
Hur gammal måste man vara för att skaffa en P-stav och hur gör man? Vart ska man gå/ringa? Kan man göra det utan att föräldrar får veta? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2024
Hej,
Det finns ingen egentlig åldersgräns för att använda p-stav, men eftersom den är ett mer "långsiktigt" preventivmedel så börjar man ofta med att testa minipiller för att kolla hur de fungerar. Alltid då man överväger att börja med ett hormonellt preventivmedel så är det preventivrådgivningen i hemkommunen som man skall kontakta, kontaktuppgifterna hittar du här. Du ringer helt enkelt till närmaste rådgivning och bokar en tid. Vid besöket kan du sedan diskutera igenom olika preventivmetoder med barnmorskan/hälsovårdaren.
I de fall där en ung person anses kunna fatta beslut gällande den egna hälsan så behöver inte föräldrarna involveras. Mer om det kan du läsa här. Oavsett om ett hormonellt preventivmedel påbörjas för dig eller inte så har du rätt att besöka preventivrådgivningen utan att din förälder deltar vid besöket.
Kram,
Tessi