P stav
16.09.2024
Glömde fråga på mottagningen
Satte in en p stav idag, från när är jag skyddad då?
De sa att man ska sätta in den under mensen helst för att vara skyddad från första dag men nu då jag inte gjort det så undrar jag hur länge det tar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2024
Hej,
Förlåt massor att du fick vänta så länge på ditt svar. Jag hade helt enkelt missat din fråga. Beklagar detta massor :(
Hur snabbt du är skyddad beror på om du har haft något hormonellt preventivmedel eller inte tidigare, eller var du är i din menscykel.
Om du har haft ett hormonellt preventivmedel tidigare som du har använt fram tills dagen du fick din p-stav så är du skyddad direkt. Samma sak gäller om den läggs in på mensens första dag. I övriga fall skall man använda annat skydd (kondom) under de första sju dagarna. Efter det är du skyddad hela tiden.
Kram,
Tessi