Ppiller
16.03.2025
Hejsan! Jag har nyligen börjat på ppiller och jag blöder varje dag, jag har ätit nästan hela första kartan, ska börja på dom vita pillerna nu men tänke bara om jag borde bry mig i att jag blöder eller inte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2025
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ett svar, vi har haft många skolbesök så jag är lite efter med mina svar. Beklagar detta.
Du skriver att du precis har börjat med dina piller, så även om jag absolut förstår att det är irriterande att du blöder hela tiden så tror jag inte att det är någonting du behöver oroa dig över. I bipacksedeln står det såhär: "Under de första månaderna du tar Dizminelle kan du ha oväntade blödningar (blödningar utanför placebodagarna). Om sådana blödningar pågår mer än några få månader, eller om de börjar först efter några månader, ska du kontakta läkare som ska utreda orsakerna till detta."
Så jag rekommenderar helt enkelt att du försöker ha tålamod. Fortsätt äta dina piller enligt föreskrifterna. Det är möjligt att din bortfallsblödning är mindre än vanligt under dina placebo-dagar just för att du har blött hela tiden, men med god tur så upphör blödningen efter detta. Men precis som det står i bipacksedeln, och det man vet om p-piller överlag så kan det ta upp till tre månader innan kroppen har vant sig vid pillren och man vet ungefär hur de kommer att fungera.
Så mitt råd är att försöka stå ut i två månader till, men om mellanblödningarna fortsätter så kan du då kontakta preventivrådgivningen (eller läkaren som skrev ut pillren) och rådgöra med hen.
Många kramar,
Tessi