PRINGEN
12.08.2023
Hej! Jag använder pring och har skjutit upp min mens nu kanske 2 månader. Nu har jag börjat med min 1 veckas paus, men min mens har inte kommit ännu, jag tog ut pringen för 2 dagar sedan. Jag har haft pringen sedan slutet av maj, så har inte använt den super länge. Jag är rädd att bli gravid, men varje gång jag har haft samlag har min pring varit i. Behöver jag oroa mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2023
Hej,
Förutsatt att du har använt ringen enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig. D.v.s. att du har bytt ring med tre veckors mellanrum. Olika kroppar fungerar på olika sätt, men OM din mens inte skulle dyka upp nu under pausen så tycker jag att du skall testa dig för att vara på den säkra sidan.
Jag vet inte vad som är orsaken till att du har använt flera ringar efter varandra, och om det är så läkaren/gynekologen har ordinerat dem, men annars tycker jag att du max skall använda två ringar efter varandra innan du tar paus. Jag vet att det kan vara krångligt att ha mens (och i vissa fall betydligt värre än bara "krångligt") men ringarna är inte ämnade att användas i ett sträck under flera månaders tid.
Så om du har använt ringarna som de ska användas så borde du vara skyddad från graviditet, vänta några dagar och om inte blödningen kommer så kollar du för säkerhets skull upp saken med ett test. Om testet är negativt så är du inte gravid och då kan du lägga in en ny ring då det har gått 7 dagar sedan du påbörjade pausen.
Om någonting blev oklart så är det bara att fråga, eller kontakta din preventivrådgivning.
Kram,
Tessi