Pringen och sex
04.07.2023
Hej! Jag har nyss börjat med pring. Jag satte in min 3dje ring för ca 4-5 dagar sen. Jag satte in den precis efter min andra så jag hade ingen vecka utan eftersom jag inte ville ha mens. För 2 dagar sen hade jag oskyddat sex och jag undrar om jag kan bli gravid nu eftersom jag precis hade satt i en ny pring. Jag undrar också att jag har haft ont i magen nu efter sexet och det känns som träningsvärk i magen, är det normalt eller är det farligt??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2023
Hej,
Nej, eftersom du lade in en ny ring direkt och inte hade någon paus så är du skyddad. Det du behöver vara medveten om då du inte tog någon paus för bortfallsblödning är att du eventuellt kan få mellanblödningar, eller att din kropp annars kan uppvisa symtom som påminner om pms, dvs ömma bröst och "mensvärk".
Så det är sannolikt att värken du känner av nere i magen beror på det. Med andra ord är det knappast någonting du behöver oroa dig över.
Kram,
Tessi