Sex
28.10.2022
Haj min kompis blev gravid vid 9års oldern och jag blev gravid för 4 vevkor sedan. Jag behöver hjälp att säga till min mamma och jag är bara 11!
Hjälp vad ska jag göra ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2022
Hej,
Om du inte vågar berätta det för din mamma direkt så skall du utan att vänta gå och tala om saken med din skolhälsovårdare, kurator eller någon annan pålitlig vuxen, så kommer hen att hjälpa dig vidare. Tillsammans kan ni diskutera vad och hur du kan berätta för din mamma. Många är nog rädda att deras föräldrar skall bli arga eller besvikna - och ibland kan de förstås bli det, men det är ändå viktigt att det kommer fram så fort som möjligt eftersom du är så ung. Din mamma vill antagligen det som är bäst för dig - och hon skulle knappast vilja att du hade ångest eller mådde dåligt över denna sak.
Du har rätt att få hjälp och stöd av de vuxna som finns i din omgivning, men det måste börja med att du berättar det för någon. Så vänta inte utan gör det nu genast.
Kram,
Tessi