Slinda
15.01.2024
Hej!
Böt från azalia till slinda 30.3, fick mens först på tredje kartan vid placebopillren (juni). Åt ihop kartorna 4 och 5. Fick ingen mens på karta 5, men på andra rader på karta 6 fick jag en mellanblödning/mens, har sedan haft mellanblödningar/mens 3 kartor efter det (på exakt samma ställe på kartorna) (6-9 karta), men ingen mens vid placebopillren. Nu karta 10 har jag inte fått någon mellanblödning, men har haft mensvärkskänningar samt ömma bröst i mitten av kartan.
Kan det bero på att jag har varit väldigt stressad sedan sommaren, (även haft stressmage under hela hösten). Men nu i januari har det blivit bättre. Kan det vara så att kroppen återställer sig och att blödningen ”hoppar” och börjar när den ska när jag tar placebopillren? Har tagit pillren som man ska så tror inte jag är gravid.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.01.2024
Hej,
Eftersom Slinda är ett mellanpiller och inte innehåller östrogen så är det tyvärr en vanlig biverkning att man kan få oregelbundna blödningar. Det att de är oregelbundna kan betyda både att de uteblir eller att de dyker upp mitt under en pågående karta.
Jag vet att man i vissa fall rekommenderar att tjejer kan äta flera kartor i rad för att undvika bortfallsblödning, (t.ex. om man har väldigt riklig eller smärtsam mens) men det kan också vara en bidragande orsak till att blödningarna blir lite opålitliga eftersom kroppen gång på gång måste anpassa sig till någonting "nytt". Å andra sidan finns det som sagt tjejer vars blödningar blir oregelbundna ändå - trots att de äter dem precis enligt föreskrifterna.
Det är mycket möjligt att din cykel och dina blödningar påverkas om du annars är stressad och t.ex. upplever symtom från magen. Många viktiga signalsubstanser produceras i tarmen, så om magen inte mår bra så kan det definitivt ta sig i uttryck på många andra sätt, men jag är glad att höra att du mår bättre nu.
Jag föreslår att du skulle försöka äta dina piller regelbundet, och att du tar även placebo-pillren under de kommande månaderna för att se om blödningarna skulle bli mer förutsägbara. Om de fortsätter att vara "hoppiga" så får du själv ta ställning till om du skulle vilja testa något annat piller istället, och då kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Men om någonting blev oklart så kan du också ställa din fråga här.
Kram,
Tessi