Slutat med ppiller
20.03.2018
Hej, jag ska sluta med ppiller och hade sex en lördag och han kom i mig. Då tog jag ännu ppiller lördag, söndag och måndag. På tisdag tog jag inte längre ppiller för jag bestämde mig för att sluta. Kan jag bli gravid av spermierna som kom i mej i lördags eller är dom döda?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Slutade du med dina piller mitt i en karta eller då kartan tog slut?? Om du slutade med pillren vid slutet av en karta så borde nog läget vara alldeles lugnt. För även om du hade tänkt fortsätta med p-piller så skulle du ju ha haft en pillerfri vecka just nu, så nu lever du bara vidare. Men fr.o.m. nu bör du använda kondom då du har sex för att inte behöva vara orolig.
Om du däremot slutade med dina p-piller mitt i en karta så betyder det att spermierna skulle ha simmat omkring i 3+ dygn, innan du eventuellt skulle ha fått ägglossning (Vilket inte heller är självklart att du skulle ha fått just då) men då finns det en ytte-pytte-mini risk för graviditet, eftersom spermier i vissa fall kan överleva i flera dygn inuti kvinnans kropp. Så OM din nästa mens blir sen (vilket den ju också kan bli av det enkla faktum att du slutade med dina piller och kroppen blir råddig) så tycker jag att du skall testa dig för att vara säker.
Bra att du frågade! Sköt om dig.
Kram
Tessi