tagit minipiller i fel ordning
27.12.2024
hej!
jag tar minipillren slinda och har sedan jag började för en par månader sedan varit väldigt noga med att jag tar dem vid exakt samma tid, men för några dagar sedan så tog jag av misstag inte det piller som kom näst i ordning utan jag råkade börja på följande rad. altså pillret jag tog var också ett vitt piller (inte ett grönt mellanpiller).
jag märkte först dagen efter när det var dags att ta ett piller igen att jag tagit fel dagen innan. då tog jag det piller som jag skulle ha bordat ta då, altså jag tog inte rätt piller då heller eftersom att jag tog föregående dagens piller men inte dagens.
sedan dess har jag bara forsatt i rätt ordning förutom att jag förstås inte kunnat ta det piller jag redan tagit, så då tog jag bara det som var följande i ordning.
men nu började jag fundera ifall jag gjort rätt och ifall pillren har olika mängd hormoner eller va de nu är som är i dom. ja googlade och då sa de att man skulle ha tagit det pillret ja missade på samma gång jag tog följande piller, kan det stämma? jag missade ju inget piller. på google sa de även att man skulle ha behövt använda kondom vid samlag i en vecka efter ifall man tagit pillren i fel ordning vilket jag och min pojkvän inte gjort. så ska jag oroa mig?
om några dagar ska jag ta mellanpiller så kan jag ta dem som vanligt eller är ja inte skyddad?
gjorde jag rätt med att bara fortsätta som vanligt eller hur skulle jag gjort istället?
tandtråd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
I en förpackning av Slinda finns alltså vita och gröna piller. De vita pillren är "aktiva" piller, d.v.s. de innehåller hormon medan de gröna pillren inte gör det. Men de vita pillren innehåller samma mängd hormoner, så i princip spelar det ingen roll fast du åt dessa i "fel ordning". Det gör med andra ord ingenting även om två vita piller bytte plats så länge det inte var ett vitt och ett grönt piller som bytte plats.
Du har med andra ord gjort helt rätt och behöver inte oroa dig över någonting. Bara att fortsätta.
Kram,
Tessi