Tror jag glömt ett P piller
27.11.2024
Hej! Jag tror jag glömde att ta ett p piller igår så nu tog jag 2 piller samtidigt. Och enligt bruksanvisningen på pillrena så ska jag äta denna karta färdigt och sen börja med nästa direkt efter och inte ha fyra dagars uppehåll om jag glömt en tablett mellan dag 15 och 24. Är jag fortfarande skyddad mot graviditet om jag gör så? Och när får jag mens? Hade samlag utan kondom i lördags.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2024
Hej,
Ja, om du följer de anvisningarna -d.v.s. att du inte har paus utan äter en karta till utan uppehåll så fortsätter du att vara skyddad. Tyvärr är det nästan omöjligt för mig att säga när din mens kommer. Om du har tur så hålls den borta ända tills du faktiskt tar paus nästa gång (dvs ungefär om en månad) men det är också möjligt att du kommer att få mellanblödningar redan innan det. Det är väldigt individuellt hur kroppen reagerar på att inte ta paus, och det kan även variera från en gång till en annan.
Kram,
Tessi