Undrar
22.06.2023
Hej! Jag äter slinda sedan 3 kartor och undrar om det går att hoppa över sockerpillren på nästa karta för att få mensen att börja på söndag istället för torsdag?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Enligt vissa källor är det helt harmlöst att äta flera kartor i rad t.ex. om man vill flytta på mensen vid något tillfälle, men läser man bipacksedlarna som följer med pillren så står det sällan så mycket om det eftersom p-piller inte är utformade för att ätas hela tiden utan det är tänkt att man skall ha en paus så att bortfallsblödningen får komma. Olika kroppar reagerar olika på att äta fler kartor ihop. Vissa märker ingen större skillnad medan andra kan få ont i bröst/mage eller känna sig svullna av det.
Du kan säkert äta dessa två kartor ihop om det känns som att din mens dyker upp på en olämplig dag, men det är svårt att förutse på förhand om det t.ex. kan leda till mellanblödningar under den andra kartan - vissa får det medan andra inte får det. Jag vet inte hur länge det brukar ta innan din bortfallsblödning kommer då du har paus (då du tar sockerpillren), men om du själv har räknat ut att det skulle leda till att blödninigen kom mer lägligt så finns det nog ingenting som hindrar dig från att testa och se.
Du kan alltid ringa till din preventivrådgivning och fråga barnmorskan om du har frågor, hon kan eventuellt ge mer exakta svar eftersom hon bättre känner till just ditt hälsotillstånd.
Kram,
Tessi