Är det okej att vara katt?
14.10.2024
Hej jag är en therian och jag identifierar mig alltså som en katt. Då jag hade på mig min självgjorda mask så skrattade och pekade folk på mig i skolan. +Mina kompisar lät mig inte sitta med dem på mat. Jag tycker inte att det är pinsamt då jag går på fyra tassar och fräser åt mina fienden.Vad ska jag ta mig till? Kissemirren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2024
Hej,
Att vara therian och identifiera sig som ett djur är inte något nytt fenomen, det har antagligen funnits i alla tider i någon utsträckning men på senaste åren har det blivit betydligt vanligare eftersom det just nu är väldigt "trendigt". (Med trendigt avser jag här att det finns en stor subkultur för fenomenet och att det t.ex. finns väldigt mycket olika inlägg om det på sociala medier.)
Som med nästan allting annat i vårt samhälle så är det kanske mest en fråga om respekt. Att alla människor till en viss grad borde få ha frihet att vara sig själva och bli respekterade, men en del av den respekten handlar också om förmågan att förstå och följa vissa givna regler för att ett samhälle skall fungera. Med andra ord har du "rätt" att identifiera dig som en katt och klä dig som en katt om du vill göra det, men samtidigt förutsätts det att du klarar av att gå i skolan, sitta och äta med bestick vid ett bord och att du kan gå på toaletten själv och inte på en kattlåda. Så om du förväntar dig den respekten av dina vänner att de skall fortsätta behandla dig som en person, så måste du kanske ge avkall på vissa egenskaper i att vara en katt, t.ex. att gå på alla fyra eller att fräsa åt fiender eftersom dessa oftast inte är fungerande i samhället i största allmänhet.
Om du vill fortsätta att vara katt, men fortsätta att ha samma mänskliga vänner så är det nog viktigt att ni diskuterar och kommer överens om vad ni är bekväma med, precis som i vilket förhållande som helst. Sen är det ju upp till var och en var ens gräns går.
Kram,
Tessi