Bästavän våller på med min kille
30.01.2018
Hej! Min bästavän håller på med min kille och jag vet inte vad jag ska göra åt det. När jag frågar henne ifall hon liksom har känslor för honom så blir hon jätte sur på mig. Jag vet att hon tycker om någon annan, en av mina bästa killkompisar, men så fort jag börjar prata om/med honom blir hon jättesur på mig och frågar varför jag håller på med två killar samtidigt ( vilket jag inte gör då). Vet inte vad jag ska göra åt detta för att de är jätte jobbigt när jag inte får vara men min kille å min bästa killkompis...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2018
Hej.
Hmm.. jobbig situation. Det är givetvis omöjligt för mig att veta vad din kompis känner, och vilket som är hennes motiv för att bete sig som hon gör.
Jag tycker aldrig att det är okej att stöta på sin kompis kille, eller på den kille som ens kompis har spanat in. Så om hon gör det så är det fel av henne. MEN det är ju möjligt att det är det hon upplever att du gör också - stöter på killen hon är intresserad av - och att hon sen stöter på din kille för att hämnas?
Jag tror kanske att ni borde diskutera saken. Fråga henne om hon tänker satsa på killkompisen - och om hon svarar att hon tänker göra det så kanske du får ta ett steg tillbaka medan hon ordnar upp det. Sen kan det ju hända att han inte alls är intresserad av henne - men då är ju situationen en annan. Du får försöka göra klart för henne att det är din pojkvän du vill vara tillsammans med - och att du och killkompisen endast är vänner och att du inte är intresserad av honom på ett romantiskt plan. Sen då de blir ihop (om de blir det) så får ni försöka hitta ett sätt att umgås tillsammans allihopa utan att nån känner sig påtrampad.
Lycka till!
Kram
Tessi