Falska vänner?
08.10.2017
de blev lite bråk mellan mej och mitt föredetta flickgäng, frågade en av tjejerna om hon hatar mig efter allt som hänt och hon sa nej men känner på mig att alla de hatar mig. huvudpersonen som det blev bråk med är ganska kaxig och har inte gränser. jag är nu rädd av att vara i skolan för vet att de alla hatar mig. vi brukar alltid sitta i matsalen o sånt men vet ju inte vad jag ska nu. har också bestämt mig att så länge hon inte förlåter mig förlåter jag inte henne över allt hon sa. jag

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.10.2017
Hej!
Usch, vad jobbigt. Aldrig kul att va stridand.. Bråk med kompisar är något man helst undviker, men ibland så sker det bara och DÅ skall man försöka reda ut de. MEN först vill jag att du för några sekunder försöker sätta dig i din kompis sits, hur hade du känt? Skulle du vara ledsen? I och med att tänka så kanske du får en bättre förståelse för din kompis reaktion.
Ibland gör man fel, om man inte gör fel så lär man sig inte heller. Det finns ingen perfekt människa. Man lär sig av sina misstag. Att kunna erkänna att man gjort fel, det är en fin egenskap, att t.ex. kunna säga ”Jag har betett mig illa, förlåt”.
Jag tror du är lite för hård mot dig själv, jag tror inte att alla hatar dig! Prata med dina kompisar, antagligen vet dom inte riktigt vad dom skall göra när de är mitt i bråket mellan två kompisar.
OCH ibland måste man bara vara den ”större” personen som tar första steget mot att reda ut saker. Om ni båda är envisa så kommer ni bara gå runt och ignorera varandra och inte ens prata. Om du vill ha kvar henne som vän, be om ursäkt.
Jag hoppas verkligen allt fixar sig, sköt om dig! :)
Hälsningar Ida
PS.
Jag tror nog inte hon menade det hon sa, min första tanke är att hon blev sårad och sa något hastigt för att såra dig.