Gillar artist?
14.10.2024
Alltså jag har en specifik artist som många andra gillar, folk hatar henne för hon är populär och allt annat de säger. I skolan blir jag alltid retad av mina vänner för det och av andra klasskompisar. Jag har inte på mig nån merch eller något. Jag har lagt på en låt på nån lektion någon gång och då började alla prata skit. Vad ska jag göra? T.S.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som dina klasskompisar bara söker efter en orsak att få retas och skämta på din bekostnad. Det är såklart inte okej men tyvärr inte ovanligt.
Det är ofta under tonårstiden "trendigt" att hata på sådant som majoriteten (de flesta) gillar. Oftast är det en eller flera mobbare som får med sig resten. Det kan hända att flera av dom som retar dig egentligen också gillar Taylor Swift men bara inte vågar vara ärliga med det. Vi talar ju trots allt om en av världens mest framgångsrika artister. Det är INTE konstigt och INTE pinsamt att gilla henne.
Det ironiska är ju att de flesta av människorna som retar dig också följer massa globala trender och är jätte oroliga för att sticka ut på "fel sätt". Även om dom försöker övertyga sig själva och alla andra om att dom är helt unika och har en väldigt personlig klädstil och musiksmak osv. Du kan försöka fundera på hur många av dessa människor som klär sig ungefär likadant, har samma fritidsintressen, följer samma influencers, kollar samma serier och lyssnar på samma musik, eller hatar samma kändisar. Det här är något du kan säga nästa gång någon försöker reta dig för att du gillar en artist som miljontals människor gillar. Du har alltid rätt att säga ifrån och ifrågasätta varför dessa människor spenderar så mycket av sin tid och energi på att fundera över vad du lyssnar på för artister. Varför är dom så besatta av dig? Låter nästan som avundsjuka i mina öron.
Du får vara riktigt stolt över att du i alla fall är ärlig med vad du gillar och inte försöker låtsas vara någon du inte är. Tänk om man skulle vara så osäker på sig själv att man inte ens kunde lyssna på en artist på grund av rädsla över vad andra ska tycka och tänka. Hur mycket skulle man inte gå miste om då. När man blir lite äldre inser man hur otroligt sorgligt och pinsamt det är att låtsas vara cool och unik på samma gång som man behandlar andra  människor illa pga vad dom tycker om. Livet är alldeles för kort för att inte njuta av sådant man gillar på grund av oro över vad andra tycker. Det är ju ditt liv, inte deras. Du får leva det så som du vill och göra sånt som får dig att må bra och känna lycka!
Kom ihåg att detta inte har något med dig eller Taylor Swift att göra utan det handlar bara om mobbarnas egen osäkerhet. Människor som retar och dissar andra gör det för att dom inte vill att andra ska se hur osäkra och rädda dom egentligen är själva. När du lär dig det har mobbarna mindre makt över dig. Deras ord har inte lika stor betydelse när man förstår att orden egentligen bara är feghet och rädsla.
Det vore bra om du kunde prata med någon trygg vuxen om det här. Kom ihåg att mobbning (även om det sker bland vänner) inte är okej. Du behöver inte skydda personerna som retar dig, du är inte skyldig dem någonting. Du kan vända dig till en lärare som du litar på, skolkuratorn, skolcoachen, rektorn, dina föräldrar eller någon annan trygg person som du litar på. Har du någon vän du kan prata med om det här som kan hjälpa dig att säga ifrån nästa gång du blir retad? Ju fler man är som säger ifrån desto mindre makt har mobbarna. Kom ihåg att du inte är ensam och du förtjänar inte att bli behandlad så här!
Kram <3
Rosanna (som också lyssnar på Taylor Swift ibland)