Göra slut med en vän 2
14.09.2017
Jag ställde en fråga för ett tag sedan om att göra slut med en kompis. Tror jag skrev då att jag tillslut tog bort henne från Snapchat för att jag inte orkade se hennes namn där hela tiden för att inte snaps henne. Börjar dock sakna henne mer och mer nu, har rätt många vänner och två närmare och jämför man med vissa är jag "lyckligt lottad", men de känns inte som de då jag så gärna vill ha de vi hade innan hon blev helt besatt av hennes kille. Ska jag ställa henne mot väggen eller hur ska jag göra? Kan jag lägga tillbaka henne på Snapchat? Och vad säger man då?
Kram Hjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.09.2017
Hej!
Hm... som jag skrev som svar på din förra fråga, så tycker jag ännu att du borde prata med din kompis. För även om du skulle lägga tillbaka henne på snap, bli vän igen, så skulle ditt problem med henne inte försvinna av sig självt. Ni kan inte gå tillbaka i tiden så där hux flux, så länge ni inte löst knuten som du stör dig på: att hon är så fokuserad på sin pojkvän. Du kan inte heller tvinga henne att göra slut med honom för att ditt problem med henne ska försvinna, så vad kan du annat göra än att berätta hur du känner och vad du önskar av er vänskap? Sedan är det upp till henne att välja. Valet är inte så enkelt som att välja mellan honom och dig - du skulle ju inte vara någon bra vän heller om du krävde det - utan mera hur hon ska hantera er båda och sin egen tid för att alla tre ska bli någorlunda nöjda. I värsta fall väljer hon ändå honom framom dig, men det beror också på hur du lägger fram dina önskemål och din saknad. Försök att undvika krav och ultimatum, ilska och anklagelser, utan berätta hur du känner och hur du skulle önska att ni hade det tillsammans igen.
Berätta gärna igen sedan hur det gick!
Hälsar Liselott