Hittat ny kompis!
10.03.2014
Hej!
Nu är det så att jag har nått jag funderar över. För några år sedan började jag chatta med en tjej på fb som bor i ett annat land men hon har också bott här en kort stund. Jag känner inte henne och har aldrig träffat henne men nu har jag chattat med henne i ca 2 år tyyp. Vi chattar om precis allt nu och då menar jag verkligen allt, vi skickar bilder till varandra av oss själva (vilka bilder som helst) o så berättar vi precis allt till varandra. Men nu är det så att vi båda råkar vara bi...och vi som älskar varann mer än som bara vän och så vi är som typ ihop. Vi vill träffas nån gång. Men det jag undrar är att om det är okej att vi chattar om allt och berättar om allt och skickar vilka bilder som helst till varandra fast vi inte känner varandra? Jag har inte så många kompisar så det känns bra att få skriva med nån som jag älskar.
//Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.03.2014
Hej //Anonym!
Det är bra att du funderar över säkerheten i det ni gör tillsammans - man ska ALLTID vara försiktig med vad man delar med sig av på nätet, oavsett om man är 100% säker på att man kan lita på mottagaren eller inte. De flesta kontakter man har över nätet är helt okej och "ofarliga", men det finns faror och det är bra att alla blir medvetna om dem, även om alla nät-kontakter man har inte alls måste vara skadliga eller riskfyllda alltså. Nu menar vi inte att ert förhållande absolut hör till de som är "fel" på något vis och vi säger inte att du gör något fel eller känner något fel. Men eftersom du frågade om det här, så gissar vi att du känner inom dig att allt kanske inte är helt och hållet okej, åtminstone att du borde fundera på det här. Därför tar vi upp riskerna med nät-förhållanden, speciellt när det sexuella kommer in i bilden.
Det är ofta så himla svårt att veta om man verkligen kan lita på någon över nätet, av många orsaker. Även om man faktiskt vet vem personen är i verkligheten (och är helt säker på att det inte är tex en pedofil eller liknande på andra sidan skärmen), så finns det vissa risker. Vi ska förklara närmare:
Se, när man bara talar med varandra genom text, så är det väldigt mycket som förblir osagt och väldigt mycket som går att förvränga. När man kan "gömma sig bakom skärmen", så kan man också välja att inte visa sitt riktiga jag utan bara de delar av ens jag som man vill att den andra ska veta om. Ofta gör man det här ens utan att tänka på det, man bara väljer att inte berätta vissa saker och framhålla andra. Därför kan man bli den du vill på nätet - och det är därför inte alls alltid sagt att folk "känner" en på riktigt, att tex vänskap över nätet är riktigt äkta.
Men det handlar inte bara om vilken bild av en själv man ger ut, eftersom ord (text) bara är 10% av all den kommunikation som händer mellan två människor i verkliga livet (resten är kroppspråk, tonläge, hur man beter sig med andra, vartåt man ser, hur man betonar ord osv) så blir text väldigt "platt" och lätt att missförstå. När vi läser något, så tolkar vi det också enligt vår egen referensram, alltså enligt alla våra egna tidigare erfarenheter, enligt vår egen människokännedom, enligt våra egna liv. Så vad den ena "säger" är kanske inte alls detsamma som den andra "hör". Dessutom har vi alla för vana att fylla i luckorna, det vi inte vet om en människa, själva. Vi sätter ihop en bild av den andra i våra egna hjärnor, bland annat på basen av våra egna drömmar och förväntingar, en bild som inte alls behöver stämma överens med verkligheten. Därför är det aldrig riktigt säkert hur äkta en kärlek över nätet är, eftersom man kanske är mera kär i bilden av människan som man skapat själv än i den riktiga människan. I verkliga livet är det mycket svårare att "ljuga" om sitt riktiga jag. Visst, ibland vågar man vara mera sig själv med någon över nätet än i verkliga livet, men det är just pga de här sakerna som så väldigt många nät-kärlekar som träffas irl blir besvikna eller märker att de inte alls passar ihop på riktigt.
Som sagt, du låter tveksam i din fråga och det är alltså därför vi tar upp riskerna med nät-förhållanden, speciellt när det blir sexuellt på något vis. Kanske har den här kompisen hjälpt dig att lära känna dig själv och din sexuella dragning bättre, kanske är bi något du vågar vara över nätet men kanske inte i verkligheten, kanske är det något du mera tycker att är spännande och "förbjudet/ovanligt" än verkligen känner, kanske du bara känner dig ensam och är nyfiken på kärlek och sex... Er kärleksrelation kan vara lockande av många anledningar och den kan vara fullkomligt ärlig, det kan vi alltså inte veta. Men som sagt, det är bra att veta om riskerna.
Exempelvis säger du inget om hur gammal den här tjejen är - är hon vuxen, myndig eller ens över 16 år, så skulle er relation kanske kunna ses som sexuellt utnyttjande enligt Finlands lag. En yngre (under 16) och en äldre borde inte ha en sexuell relation, även om den bara sker via ord och bilder. Och faktum kvarstår att du inte kan VETA vad hon gör med allt "material" hon får av dig (tex foton, filmklipp, sexuella saker du skrivit osv). Igen, man vet aldrig helt 100% säkert vart saker man gör på nätet, tex genom att bli inspelad via webcam utan att man vet om det, hamnar efter att mottagaren fått dem. Redan tanken på att mottagaren kan visa tex filmklipp av en åt sina kompisar och skryta om att hon fått den här lilla blåögda bruden på fall... Jo, vi vet att det inte alls är sagt att hon är det minsta oärlig eller har de minsta oärliga avsikter, och det är ju synd att se monster bakom varenda oskyldig kontakt, tro det värsta om allt och alla. Man borde ju få kunna lita på folk även fastän man bara har kontakt via nätet. Man borde ju få kunna bli kär över nätet utan att genast tvivla. Man borde ju få njuta av alla ljuvliga känslor!
En annan "risk" med nätförhållanden är att man då ju ofta väljer bort förhållanden irl. Skillnaden mellan förhålllanden enbart över nätet och förhållanden i riktiga livet är inte bara att man får en bättre bild irl av någon genom att se tex hurudan hon är med kompisarna, i vardagen, i hennes hem, hennes sätt i sociala relationer osv, utan också att förhållandet kan utvecklas. På nätet slipper man inte förbi den där vissa utvecklingspunkten om man inte träffas irl. Man kan ju inte ens göra något så enkelt som att kyssas. Många par som hittat varandra över nätet träffas nog, men det är alltså vanligt att (även om de är de de utger sig för att vara) de blir besvikna på varandra - eller att de stressar på med en massa utvecklingssteg, tex hoppar i säng med varandra direkt de har en chans. I ett "vanligt" förhållande brukar alla de här utvecklingsstegen åtminstone ha en chans att få ta tid, få utvecklas ifred, få tas då det känns "rätt" för det. Typ första gången man tar varandras hand -> första pussen -> första kramen -> första kyssen -> första hånglet osv osv osv. Tänk redan bara på vilka möjligheter du skulle ha att utforska din egen sexuella läggning, vilken den nu sedan än kommer att bli, irl jämfört med bara över nätet? Kanske är en nät-relation på sätt och vis tryggare, inte bara för att man undviker tex smittorisker för könssjukdomar, utan man får vara kär på "lagom avstånd" och slipper utsätta sig för tex vissa känslomässiga risker. Men redan bara att ha mera kompisar över nätet än i verkliga livet kan hindra ens egen utveckling, tex är det många sociala regler och kunskap om hur människor fungerar som man inte lär sig på samma sätt. Lite krasst kunde man säga att även om nät-kompisar och nät-kärlek nog har många goda sidor, så har irl-kompisar och irl-kärlek så många fler goda sidor.
Kanske vill vi med det här säga att jo, det är ljuvligt att ni hittat varandra och delar förtroende och kärlek. Men att kanske, kanske skulle du OCKSÅ kunna satsa på det som finns i ditt irl, kompisar du kan träffa, ja till och med kärlekar du kan träffa. Oavsett vad det än gäller så är det bra att inte fokusera hela sitt liv runt en endaste person. Som sagt, det finns liksom en hel del begränsningar på nät-relationer, hur ljuvliga de än är, och det finns så mycket mera att lära och uppleva. Visst kan du fortsätta den här givande relationen, bara du inte utesluter resten av livet. Säkert kan ni också träffas en vacker dag, men som med alla sorters långdistansförhållanden, så bör du vara beredd på att ni kämpar i uppförsbacke.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Sanna