Hjälp mig!
30.11.2013
Hej, jag går i 9: an och det är så himla jobbigt eftersom att min bästa vän har börjat ignorera mig. Vi brukade vara tre (jag och två andra) en av dem har jag känt sedan liten vi kan kalla henne A och den andra, vi kallar henne B så har jag känt sedan sjuan, men blev riktigt bra kompis med henne ifjol. A och jag var jätte mycket tillsammans i somrast men direkt första dan i skolan slutade hon prata med mig helt utan orsakoch är bara med B. I början ignorerade jag det bara och tänkte att det försvinner nog snart och allt blir som vanligt igen men nu är det snart jul och hon håller fortfarande på på samma sätt. B har inga problem med mig verkar det som men A är typ "bossen" i vårt gäng så om hon är sur på mig vågar inte B prata med mig. Egentligen har det alltid vrit såhär mellan mig och A men aldrig såhär "allvarligt". Det är liksom alltid jag som stannar vid hennes sida och det tredje personen byts ut lite nu som då t.ex. I lågstadiet så var jag och a jätte bra kompisar men sedan så kom en tredje person in i vårt "gäng" och då började a bara vara med henne och sket i mig, sedan så gled vi och den tredje personen liksom ifrån varandra och då började a vara med mig igen och så har det hållt på 6 gånger nu från lågstadiet till nian, som jag sa byts liksom den tredje personen hela tiden ut och tiden där mellan så dågar ja noo. Jag har fösökt fråga vad det riktigt är och vad jag har gjort men dom svarar bara "itt ere nåå" elr "itt ha du gjort nåå" men fortsätter ignorera mig fördet. Jag vill så gärna bara sluta vara med dem men det är så svårt att hitta någon annan att vara med i slutet av nian då jag har varit med dem hela högstadiet nu, så då kommer jag att bli tvungen att sitta ensam och då kommer alla tycka att jag är en liten osocial jävel som inte kan skaffa några kompisar och som ingen vill vara med, min lillasyster går i sjuan i samma skola och hade inte en enda kompis i lågstadiet men nu har hon en massa kompisar och alla tycker om henne så jag vill inte att hon ska se att jag inte har några kompisar, jag känner mig så värdelös och dessutom så har vi tre ett företag tillsammans så jag kmr endå måsta vara med dom nästan hela tiden och åka på mässor tillsammans och sånt.... Ojj vad långt dethär blev nu men jag hoppas ni förstår vad jag har skrivit och att ni kanhjälpa mig, tack på förhand Ledsen tjej
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.12.2013
Hej på dej vännen,
Det låter så himla trist med dina kompisar... Eller enligt vad du skriver vet man inte riktigt om man skall kalla din kompis A för en kompis, då hon faktiskt beter sig så illa mot dig. Inte gör man ju så mot en vän, och dessutom mot sin bästa vän. Vänner skall vara öppna och ärliga med varandra, man skall kunna känna sig trygg med dem och känna att man har sin alldeles egna plats i vänskapen. Man skall behandla den andra som man själv vill bli behandlad, och din kompis A verkar ju inte riktigt ha insett det här. Ofta kan sådant här beteende bero på det egna självförtroendet, kanske hon känner sig starkare genom sitt beteende mot dig? I tonåren är man dessutom ofta osäker på sig själv vilket kan ge utslag till att man behandlar andra illa.
Kanske de andra "den andra kompisen i trion" i något skede har insett att din kompis A inte behandlar andra så bra, och därför försvunnit ur bilden efter en tid? Hur tror du att det blir med kompis B, kommer hon också att göra som de andra så småningom? Kanske det skulle vara bättre att prata med kompis B istället om hur du känner det, någon gång då kompis A inte är med. Det kan ju hända att kompis B i sitt stilla sinne också har reagerat på kompis A:s beteende, men som du säger, inte vågar göra något åt saken. Går det att börja umgås mer med kompis B utan att kompis A är med?
Du verkar ändå ha gjort det mesta möjliga av situationen redan, i och med att du har konfronterat kompis A rakt ut, och frågat varför hon beter sig så. En stor eloge till dig för det! Och i och med att hon inte ännu förändrat sitt beteende utan får dig att må dåligt, så skulle det bästa förstås vara att hitta nya, bättre vänner.
Vi förstår att det är besvärligt att byta kompiskrets så här i slutet av högstadiet, men det går kanske att försöka? Ty dig till andra i klassen istället då ni har grupparbeten, och se om där finns någon person som det går att utveckla ett kompisförhållande med, någon som har liknande värderingar som du och som du kan skratta och känna dig avslappnad med. Om det har gått bra under timmen, kanske det går att slå följe med dem istället under rasten?
Om det inte funkar, så kanske det värsta scenariot är att du blir tvungen att stå ut med A fram till våren och skolavslutningen? Du har säkert redan funderat på vart du vill fortsätta, och på det stället går det att börja om från början med nya kompisgäng. Även om du fortsätter i gymnasiet var flera från högstadiet fortsätter, så brukar dynamiken i klassen förändras, och sådant här beteende brukar försvinna allt mer. Kanske också i takt med att alla börjar bli mer säkra på vem de är, och på vad de tål från en kompis. De som beter sig illa mot andra brukar så småningom vara de som lämnar utan vänner.
Men under det halvår som är kvar så ett drastiskt förslag kunde vara att ni tillsammans med din kompis A går till skolkuratorn för att försöka reda upp saken. Kanske det går bättre om nån utomstående är med. Eller att försöka koncentrera dig på kompis B istället, och se om det går att umgås mer på tumanhand med henne. I och med att ni har ert gemensamma företag så måste ni oberoende av komma överens. Kanske det går att försöka lösa saker under jullovet med din kompis A? Det kan ju i bästa fall hända att hon hunnit mogna lite under hösten och ändrar på sitt beteende.
Det sista du skall göra är att känna dig värdelös! Det är inte ditt fel att din kompis beter sig som hon gör, kanske det har att göra med åldern eller kanske hon bara är sån, det kan man inte veta, men det är inte ditt fel utan hennes personliga problem. Oroa dig inte heller över hur andra ser på dig, trots att det är jättesvårt att undvika att tänka på sådana saker, utan försök göra dig så öppen som möjligt för nya kompisförhållanden. Du kan kanske testa att gå med i någon annan grupp i din skola, vet inte vad ni har, men kanske något idrottslag eller kören, och via den lära känna andra bättre?
Läs igenom kompisarnas regelbok här på decibels informationssidor och se hur mycket som passar in på dig och på kompis A:
http://www.decibel.fi/information/relationer/vanskap-och-kompisar/regelboken
Stor styrkekram till dig, vi hoppas så att allt löser sig till det bästa så småningom! Du är stark och klarar dig, redan det att du reagerar så här mot orättvisorna visar att du har styrkan i dig, och också styrkan att hitta nya vänner. Så lycka till, så småningom förändras det, och du hittar nya vänner, trots att det nu känns tungt.
Ungdomsinformatörerna Lina och Liselott